Ta strona używa plików cookies.Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza wyrażenie zgody na ich użycie i zapisanie w pamięci urządzenia. Mogą Państwo zmienić ustawienia przekazywania plików cookies. Więcej szczegółów można znaleźć w "Polityce Prywatności".

Tydzień z Internetem 2016

tydzien z internetem - logo Setki spotkań z mieszkańcami całej Polski w blisko 400 miejscach -  bibliotekach, szkołach, siedzibach organizacji pozarządowych czy  pracowniach komputerowych, a także quiz na Facebooku, dzięki  któremu można sprawdzić swoją wiedzę o prawach konsumenckich.
 14 marca już po raz szósty rozpocznie się kampania Tydzień z  Internetem. Akcję wspiera między innymi Ministerstwo Cyfryzacji i  Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Tydzień z Internetem to ogólnoeuropejska kampania koordynowana przez organizację pozarządową Telecentre-Europe (w Polsce koordynuje ją Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego we współpracy z partnerami). W akcję włącza się kilkadziesiąt krajów. Motyw przewodni polskiej edycji to świadome korzystanie z Internetu i bezpieczne zakupy w sieci. Od 14 do 20 marca instytucje zaangażowane w kampanię zorganizują spotkania, których uczestnicy dowiedzą się m.in., jak tworzyć odpowiednie hasła do komputerów czy poczty elektronicznej, jak bezpiecznie płacić za zakupy w sieci, jakie prawa przysługują kupującym w Internecie, których danych nie powinniśmy podawać sprzedawcy, jak sprawdzać wiarygodność sklepów internetowych. Lista instytucji biorących udział w akcji: www.rejestracja.frsi.org.pl/pr/tzi16.

W trakcie Tygodnia z Internetem będzie można również sprawdzić swoją wiedzę dotyczącą praw konsumenckich na stronie kampanii www.tydzienzinternetem.pl (gdzie są dostępne także materiały dotyczące bezpiecznego korzystania z sieci) i na Facebooku. Na internautów czekać będzie quiz, w którym trzeba zmierzyć się m.in. z pytaniami: jakie działania związane z obsługą e-konta w banku powinny wzbudzić czujność? Co zrobić, jeśli kupione przez Internet buty okazują się za duże? Dokąd zwrócić się, gdy kupiony odkurzacz po miesiącu przestał działać? O czym należy pamiętać logując się do poczty e-mail z publicznego komputera, np. w bibliotece?

Według danych GUS („Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2011-2015”), w 2015 roku blisko 40% Polaków (11 milionów osób) kupowało przez Internet towary lub usługi do użytku prywatnego. Przy czym prawie 29% badanych wskazało, że nie decyduje się na transakcje online, ponieważ wolą robić zakupy w sposób tradycyjny. Wśród pozostałych argumentów przemawiających przeciw internetowym zakupom znalazły się również: brak odpowiednich umiejętności, obawy dotyczące dostawy, zwrotu lub reklamacji, czy te związane z bezpieczeństwem płatności i ochroną danych osobowych. W rezultacie, choć liczba ludzi wybierających transakcje online stopniowo wzrasta, Polska znajduje się na 20 miejscu pośród 30 krajów europejskich pod względem odsetka osób kupujących przez Internet (m.in. za Słowacją, Czechami czy Hiszpanią).

Mariusz Boguszewski, koordynator kampanii w Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego: Chcemy, żeby w tegorocznej edycji Tygodnia z Internetem można było przekonać się, że zakupy przez Internet są nie tylko pożyteczne, ale przede wszystkim, że mogą być bezpieczne. Pod warunkiem, że to również my sami będziemy potrafili o nasze bezpieczeństwo zadbać i umieli korzystać z przysługujących nam praw. Co ważne, realizując kampanię wspólnie z bibliotekami, szkołami czy innymi lokalnymi instytucjami docieramy do ludzi, którzy takich informacji mogą najbardziej potrzebować - np. do osób starszych czy mieszkańców małych miejscowości, czyli rzadziej używających Internetu i mających więcej obaw z tym związanych.

Kampania Tydzień z Internetem jest wspierana przez partnerów, którzy promują akcję
i dzielą się na stronie kampanii swoimi zasobami dotyczącymi świadomego korzystania z sieci
i bezpiecznych zakupów online. Są to: Akademia Przyszłości, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Aktywizacja, Fundacja Dzieci Niczyje, Fundacja Orange, Fundacja Szkoła z Klasą, SafeKiddo Foundation, mBank, Microsoft, UPC Polska.

Akcja została objęta patronatem Ministerstwa Cyfryzacji oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

PARTNERZY:

Loga partnerów